raport o stanie gospodarki komunalnej w gminie miejskiej jarosław w latach 2019-2023
Wybrane zadania związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska
Należy zwrócić uwagę, że działania Gminy Miejskiej Jarosław w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi wykazują duże zaangażowanie w poprawę jakości życia mieszkańców oraz ochronę środowiska. Skuteczna segregacja odpadów, inwestycje w infrastrukturę, a także intensywne działania edukacyjne - wszystko to podkreśla rolę odpowiedzialnego zarządzania odpadami komunalnymi w budowaniu zrównoważonej przyszłości. Na uwagę zasługuje kilka aspektów, które wyróżniają się jako szczególnie istotne i godne podkreślenia:
Skuteczność systemu gospodarki odpadami: Gmina Miejska Jarosław wykazała się skutecznością w zarządzaniu odpadami komunalnymi, co objawia się stabilnym finansowaniem systemu oraz wzrostem dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami. Szczególnie w 2019 roku, system zdołał się zbilansować, generując nadwyżkę dochodów nad wydatkami.
Poprawa segregacji odpadów: Systematycznie rosnący wskaźnik segregacji odpadów, zauważalny spadek procentowy masy niesegregowanych odpadów komunalnych oraz wzrost masy odpadów recyklingowanych i przygotowanych do ponownego użycia, świadczą o skutecznych działaniach edukacyjnych i organizacyjnych prowadzonych przez gminę.
Inwestycje w infrastrukturę: Realizacja projektów takich jak budowa nowego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) wskazuje na zdecydowane działania inwestycyjne mające na celu poprawę efektywności systemu gospodarki odpadami, a także podniesienie standardów obsługi mieszkańców.
Edukacja ekologiczna: Gmina Miejska Jarosław przykłada dużą wagę do edukacji ekologicznej, realizując program „Czysty Jarosław”, który obejmuje szeroki zakres działań informacyjnych i edukacyjnych. Działania te, skierowane zarówno do dzieci i młodzieży, jak i wszystkich mieszkańców, mają kluczowe znaczenie dla budowania świadomości ekologicznej i poprawy zachowań w zakresie segregacji odpadów.
Dostosowanie opłat za gospodarowanie odpadami: Systematyczne aktualizowanie stawek za odbiór odpadów komunalnych, w tym wprowadzanie ulg dla rodzin wielodzietnych, odzwierciedla elastyczne podejście gminy do finansowania systemu gospodarki odpadami, jednocześnie zachęcając mieszkańców do segregacji odpadów.
łączne wydatki z budżetu miasta na gospodarkę komunalną i ochronę środowiska
w latach 2019-2023
w latach 2019-2023
114,5 mln zł
(dział 900)
ODPADY KOMUNALNE
Stosownie do zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Gmina Miejska Jarosław każdego roku trwającej kadencji, przeprowadzała postępowania przetargowe na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie miasta Jarosławia. Podmiotem odbierającym odpady komunalne od mieszkańców Jarosławia jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Jarosławiu Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Jarosławiu Sp. z o.o. jest jednoosobową spółką Gminy Miejskiej Jarosław świadczącą usługi w zakresie szeroko rozumianej gospodarki komunalnej, której podstawowym celem jest zaspokajanie bieżących i nieprzerwanych potrzeb dla ludności. Spółka PGKiM w Jarosławiu realizuje usługi w zakresie gospodarki odpadami, ciepłownictwa, zarzadzania nieruchomościami, cmentarnictwa i usług pogrzebowych oraz remontów i konserwacji.
Dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi w latach 2019-2023 przedstawiają się następująco:
wydatki
w 2019 r. wydatki wyniosły łącznie 9.289.803,67 zł. W tym koszty związane z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych oraz utrzymaniem Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) poniesione przez Gminę Miejską Jarosław wynosiły 9.095.170,50 zł, co stanowiło 97,9% poniesionych przez gminę kosztów. W tym roku system praktycznie się bilansował, z nadwyżką dochodów nad wydatkami w wysokości 202.572,22 zł,
w 2020 r. wydatki wyniosły łącznie 12.605.720,91 zł, co było niższe o 404.563,60 zł w porównaniu z dochodami. Powstały niedobór dochodów nad kosztami funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi wynosił 404.563,60 zł, który został pokryty z budżetu miasta, w tym udzielona ulga dla rodzin wielodzietnych wynosiła 514.230,50 zł,
w 2021 r. wydatki systemu wyniosły łącznie 12.652.573,17 zł, co skutkowało niedoborem dochodów nad kosztami funkcjonowania systemu w wysokości 3.630.845,82 zł. Niedobór ten został pokryty sfinansowany ze środków własnych Gminy Miejskiej Jarosław. Ulga wynikająca z ustawy i posiadania Karty Dużej Rodziny za 2021 r. wyniosła 633.040,50 zł,
w 2022 r. wydatki systemu wyniosły łącznie 13.098.895,63 zł, co skutkowało niedoborem dochodów nad kosztami funkcjonowania systemu w wysokości 1.066.293,92 zł. Niedobór ten został pokryty sfinansowany ze środków własnych Gminy Miejskiej Jarosław. Ulga wynikająca z ustawy i posiadania Karty Dużej Rodziny za 2022 rok wyniosła 508.268,50 zł,
w 2023 r. (wg planu po zmianach na dzień 30.09.2023 r.) wydatki systemu zaplanowano łącznie na poziomie 17.000.000,00 zł, co skutkowało powstaniem planowanego niedoboru dochodów nad kosztami funkcjonowania systemu w wysokości 780.000,00 zł. Zaplanowano, że niedobór ten zostanie sfinansowany ze środków własnych Gminy Miejskiej Jarosław.
dochody
w 2019 r. Gmina Miejska Jarosław osiągnęła dochód z tytułu pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 9.501.875,89 zł, a także dochód z tytułu wpływów z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych w wysokości 27.469,61 zł,
w 2020 r. dochód z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniósł 12.201.157,31 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 42.527,65 zł,
w 2021 r. dochód łączny w systemie gospodarki odpadami komunalnymi wyniósł 9.021.727,35 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 41.859,38 zł,
w 2022 r. dochód łączny w systemie gospodarki odpadami komunalnymi wyniósł 12.032.601,71 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 71.996,84 zł,
w 2023 r. (wg planu po zmianach na dzień 30.09.2023) dochód łączny w systemie gospodarki odpadami komunalnymi został zaplanowany na poziomie 16.220.000,00 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych zaplanowano w kwocie 49.000,00 zł.
13 997,453 Mg
Łączna masa odebranych i zebranych odpadów od mieszkańców
2019 r.
14 126,382 Mg
Łączna masa odebranych i zebranych odpadów od mieszkańców
2022 r.
Segregacja odpadów
w 2019 r. niesegregowane zmieszane odpady komunalne stanowiły 79,01% masy wszystkich odebranych i zebranych odpadów na terenie gminy. Wskaźnik ten, co roku systematycznie spada. W roku poprzednim wynosił 80,26%, a w 2016 r. aż 89,47%. W omawianym okresie, liczba mieszkańców ujętych w gminnym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi oscylowała w liczbie 27 290 osób, z których 94,05% prowadziło selektywną zbiórkę odpadów komunalnych. W roku poprzedzającym ich udział procentowy przedstawiał się na podobnym poziomie – 89,90%,
w 2020 r. struktura odebranych odpadów komunalnych z terenu Gminy Miejskiej Jarosław kontynuowała tendencję poprawy. Udział niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych w stosunku do łącznej masy odebranych i zebranych odpadów komunalnych wyniósł 77,42%, co stanowi spadek w porównaniu do 79,15% w roku 2019 oraz 80,26% w roku 2018. W 2016 roku wskaźnik ten wynosił aż 89,47%. Jest to pożądany trend, który odzwierciedla wzrost poziomu segregacji odpadów przez mieszkańców,
w 2021 r. wprowadzone zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, a szczególnie wprowadzenie selektywnej zbiórki bioodpadów, spowodowały istotne zmiany w strukturze odpadów komunalnych. Masa niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych wyniosła 8.687,2400 Mg, co było znacznym spadkiem w porównaniu do lat poprzednich. W tym samym roku wzrosła masa frakcji odpadów ulegających biodegradacji i innych frakcji zbieranych selektywnie, co również świadczy o pozytywnych zmianach w strukturze odpadów,
dla 2022 r. wskaźnik masy niesegregowanych odpadów komunalnych wyniósł 61,05%, co jest kontynuacją obniżającego się trendu (spadek o 1,25 punktu procentowego w stosunku do poprzedniego roku). W tym samym roku, masa frakcji odpadów ulegających biodegradacji i innych niewymienionych frakcji zbieranych selektywnie wyniosła 2.647,9200 Mg, co stanowi wzrost o 198,1600 Mg w porównaniu do roku poprzedniego. Osiągnięto znaczący wzrost masy frakcji surowców wtórnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi, szczególnie w odniesieniu do frakcji bioodpadów,
Jest to kontynuacja pożądanego trendu, który świadczy o skuteczności działań gminy w zakresie poprawy segregacji odpadów oraz zwiększania udziału odpadów recyklingowanych i przygotowanych do ponownego użycia.
79,01%
Udział niesegregowanych odpadów komunalnych w łącznej masie odpadów 2019 r.
61,05%
Udział niesegregowanych odpadów komunalnych w łącznej masie odpadów 2022 r.
W poszczególnych latach ceny za odbiór odpadów komunalnych dla mieszkańców przedstawiały się następująco:
2019:
do 28 lutego: 11 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 16 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 marca: 15 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 25 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
2020:
do 28 lutego: 15 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 25 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 marca: 26 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 52 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
2021:
do 30 września: 26 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 52 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 października: 29 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 64 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
2022:
29 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 58 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
rodziny wielodzietne mogły skorzystać ze zwolnienia w wysokości 50% miesięcznych opłat na każdego członka rodziny,
do 28 lutego: 153 zł miesięcznie za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 306 zł miesięcznie za 1 m2 przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 marca zmieniono metodę ustalania wysokości opłaty dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, na opłatę za pojemnik lub worek, z częstotliwością odbioru odpadów 4 razy w miesiącu.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
2019:
odpady zielone selektywnie zebrane były odbierane nieodpłatnie od właścicieli nieruchomości na terenie ich nieruchomości oraz w ramach obsługi PSZOK,
masa odebranych i zebranych odpadów zielonych w PSZOK wyniosła 1 023,400 Mg.
2020:
podobnie jak w roku 2019, odpady zielone były odbierane nieodpłatnie w ramach obsługi PSZOK - masa odebranych i zebranych odpadów zielonych w PSZOK wzrosła do 17,094 Mg,
podpisano umowę o dofinansowanie projektu budowy nowego PSZOK w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, która zakładała m.in. budowę budynku socjalno-biurowego, wiaty do magazynowania odpadów, instalacji zewnętrznych, ścieżki edukacyjnej oraz dostawę wyposażenia.
2021-2022:
wskazano na ograniczone moce przerobowe istniejącego PSZOK przy ul. Racławicka 24, co stanowiło pilną potrzebę inwestycyjną,
rozpoczęto działania planistyczne budowy nowego PSZOK przy ul. Krakowskiej, z terminem zakończenia realizacji projektu do 31.12.2022 r.
1 023 MG
Łączna masa odebranych i zebranych odpadów zielonych zebranych w PSZOK (w tonach) - 2019 r.
17 094 MG
Łączna masa odebranych i zebranych odpadów zielonych zebranych w PSZOK (w tonach) - 2020 r.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminy obowiązek prowadzenia działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Zadania te mają istotne znaczenie dla funkcjonowania systemu gospodarki komunalnej, a prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi powinno być działaniem realizowanym nieprzerwanie, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Wypełniając powyższy obowiązek w realizowano program edukacji ekologicznej dla mieszkańców miasta oraz dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym i gimnazjalnym, pn. „Czysty Jarosław”.
M.in. podejmowano następujące działania:
prowadzenie interaktywnych działań ekologicznych w placówkach oświatowych, teatralnych, konkursów wiedzy ekologicznej, akcji plenerowych, i innych,
dystrybucja ekogadżetów i poradników dotyczących selektywnej zbiórki odpadów,
gry edukacyjne na stronach internetowych Urzędu Miasta,
gry edukacyjne na stronach internetowych Urzędu Miasta.
zieleń w mieście
Działania Gminy Miejskiej Jarosław w zakresie zieleni miejskiej stanowią przykład skutecznego połączenia troski o środowisko naturalne z aktywnym włączaniem społeczności lokalnej w procesy decyzyjne. Można wskazać kilka kluczowych obszarów, które szczególnie wyróżniają się i mogą stanowić powód do dumy:
Zróżnicowanie gatunkowe: Gmina Miejska Jarosław podjęła się nasadzeń szerokiej gamy gatunków drzew i krzewów, co przyczynia się do zwiększenia bioróżnorodności i estetyki miejskiej przestrzeni. Sadzenie gatunków takich jak buk pospolity, lipa drobnolistna, klon palmowy, surmia bignoniowa, czy jarząb mączny, świadczy o dążeniu do tworzenia zróżnicowanych i ekologicznie bogatych ekosystemów miejskich.
Akcje sadzenia drzew miododajnych: Realizacja akcji sadzenia drzew miododajnych w ramach współpracy z Marszałkiem Województwa Podkarpackiego pokazuje zaangażowanie gminy w promowanie zrównoważonego rozwoju i wspieranie lokalnej bioróżnorodności. Jest to działanie o szczególnym znaczeniu dla ochrony pszczół i innych zapylaczy, które są kluczowe dla ekosystemów.
Włączenie społeczności: Inicjatywa „Nowe drzewa dla Jarosławia”, umożliwiająca mieszkańcom wskazywanie lokalizacji dla nowych nasadzeń, podkreśla otwartość gminy na współpracę z lokalną społecznością i jej aktywny udział w kształtowaniu zielonej przestrzeni miasta. To podejście nie tylko umacnia więź mieszkańców z ich otoczeniem, ale również podnosi świadomość ekologiczną.
Inwestycje w zieleń miejską: Realizacja projektów takich jak „Czytelnia na świeżym powietrzu” czy „Zielona innowacyjna strefa rekreacji” pokazuje, że Gmina Miejska Jarosław aktywnie inwestuje w rozwój i modernizację przestrzeni publicznych, czyniąc je bardziej przyjaznymi i dostępnymi dla mieszkańców. Te działania przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście i tworzenia miejsc, które sprzyjają wypoczynkowi i rekreacji na łonie natury.
Systematyczność i konsekwencja: Regularne nasadzenia drzew i krzewów na przestrzeni kolejnych lat świadczą o systematycznym i konsekwentnym podejściu gminy do zagadnień zieleni miejskiej. Dzięki tym działaniom, Jarosław sukcesywnie zwiększa swoje zasoby zielone, przyczyniając się do poprawy mikroklimatu, estetyki miasta oraz jakości życia mieszkańców.
W 2019 r. łącznie posadzono 192 drzewa: .
wiosenne nasadzenia drzew zostały dokonane zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym r. , ogółem zostało wysadzonych 43 drzew;
jesienne nasadzenia - posadzono na terenach cmentarza komunalnego przy ul. Szczytniańskiej - 50 szt. drzew liściastych – lip drobnolistnych w ramach akcji „ sadzenie drzew miododajnych „organizowanej przez Marszałka Województwa Podkarpackiego (sadzonki drzew nieodpłatnie przekazał Urząd Marszałkowski);
w ramach zadania wykonania zieleńców w pasie ul Jana Pawła II – strona prawa na odcinku od budynku nr 19 przy ul. Kasprowicza do ul. Słowackiego posadzonych zostało 11 drzew, z gatunku buk pospolity - Fagus sylvatica „Dawyck Purple;
w ramach zadania „ Czytelnia na świeżym powietrzu” przy Miejskiej Bibliotece Publicznej zostało posadzonych 18 drzew (Klon palmowy – Acer palmatum, Surmia bignoniowa – Catalpa bignonioides, Śliwa wiśniowa – Prunus cerasifera, Wiśnia piłkowana – Prunus serrulata);
w ramach zadania „ Budowa cmentarza komunalnego przy ul. Szczytniańskiej” posadzonych zostało na terenie cmentarza ( w obrębie ogrodzenia) oraz na terenie parkingu cmentarza ącznie 70 drzew (m.in. jarząb mączny ‘Magnifica’, buk pospolity ‘Purple Fountain’, grab pospolity ‘ Frans Fontaine’, Klon pospolity Acer platanoides 'Crimson Sentry').
W 2020 r. Gmina Miejska Jarosław rozpoczęła, z inicjatywy Burmistrza, tworzenie bazy lokalizacji dla nowych nasadzeń drzew i krzewów na terenie Miasta. W ramach wprowadzonej akcji „Nowe drzewa dla Jarosławia”, koordynowanej przez Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Mienia Komunalnego i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Jarosławia Mieszkańcy mieli możliwość wskazania konkretnych miejsc, które dzięki temu mogły zyskać nowe, "zielone" oblicze.
W 2020 r. łącznie posadzono 100 drzew:
na terenach Gminy Miejskiej Jarosław zostały przeprowadzone jesienne nasadzenia drzew. Ogółem posadzono 24 drzewa, w tym Kasztanowiec czerwony (7 szt.), Żywotnik zachodni (5 szt.), Buk pospolity (3 szt.), Lipa drobnolistna (9 szt.);
w ramach jesiennych nasadzeń posadzono na terenie cmentarza komunalnego przy ul. Szczytniańskiej 30 szt. drzew liściastych – lip drobnolistnych w ramach akcji „ sadzenie drzew miododajnych „organizowanej przez Marszałka Województwa Podkarpackiego (sadzonki drzew nieodpłatnie przakazał Urząd Marszałkowski);
w ramach zadania wykonania parkingu przy ul. Bandurskiego posadzonych zostało 9 sztuk drzew gatunku - Kasztanowiec czerwony Aesculus carnea”'Briotti' (koszty i wykonanie PGKiM );
w ramach zadania „ budowy stadionu szkolnego przy ul. Piekarskiej” zostało posadzonych37 szt dębów kolumnowych na działce 5-2363 stadion szkolny przy Piekarskiej.
W 2021 r. posadzono łącznie 183 drzewa i 540 szt. graba w formie żywopłotu:
nasadzenia wiosenne: zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym wysadzonych zostało - 84 szt. drzew liściastych i 540 szt. krzewów w formie żywopłotu (m.in. Klon pospolity Acer platanoides„Columnare”, Buk pospolity Fagus sylvatica „Dawyck Purple”, Dąb kolumnowy - Quercus robur „Fastigiata” , Lipa drobnolistna Tilia cordata ”Greenspire”, Klon zwyczajny Acer platanoides „Crimson Sentry”);
nasadzenia wiosenne: akcja sadzenia drzew w ramach bieżącego utrzymania zieleni miejskiej - wysadzonych zostało - 86 szt. drzew liściastych (m.in. Lipa drobnolistna Tilia cordata ”Greenspire”, Klon zwyczajny Acer platanoides „Crimson Sentry”, Głóg dwuszyjkowy Crataegus laevigata, Świerk pospolity);
w ramach zadania pn „Zagospodarowanie terenu należącego do Gminy Miejskiej Jarosław na os. Jagiellonów” zostały wykonane nasadzenia drzew i krzewów w łącznej ilości 436 sztuk, w tym 6 sztuk drzew gatunku Surmia bignoniowa Nana.
w ramach Jarosławskiego Budżetu Obywatelskiego zrealizowano zadanie pn „Zielona innowacyjna strefa rekreacji w dzielnicy nr 5 w Jarosławiu”, w którym wykonano nasadzenia drzew i krzewów w ilości około 370 sztuk, w tym między innymi 7 sztuk drzew gatunku Grab pospolity Frans Fontaine.
W 2022 r. posadzono łącznie 117 drzew i 70 krzewów:
nasadzenia wiosenne: zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym posadzono 73 szt. drzew liściastych oraz 50 szt. krzewów (m.in. Jarząb mączny Sorbus aria "Magnifica", Klon pospolity Acer platanoides "Globosum", Klon pospolity Acer platanoides "Columnare", Grab pospolity Carpinus betulus "Fastigiata", Buk pospolity Fagus sylvatica "Atropunicea", Lipa drobnolistna Tilia cordata "Greenspire")
nasadzenia jesienne: zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym posadzono na terenach zieleni miejskiej łącznie 44 szt drzew w tym 30 szt. drzew liściastych lip drobnolistnych w ramach akcji „ sadzenia drzew miododajnych” organizowanej przez Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz 20 krzewów ( pęcherznicy.)
W 2023 r: łącznie posadzono 51 drzew i 10 krzewów:
nasadzenia wiosenne: zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym zadanie polegało na roślinnym zagospodarowaniu Zieleńca na Placu Michała w tym posadzeniu 14 szt. drzew liściastych (m.in. Brzoza pożyteczna Betula utilis Doorenbos, Platan klonolistny Platanus hispanica)
nasadzenia jesienne: zgodnie z umową z Jarosławskim Przedsiębiorstwem Komunalnym) posadzonych zostało na terenach zieleni miejskiej łącznie 37 szt. drzew i 10 krzewów (m.in. Buk pospolity Fagus sylvatica "Atropunicea", Klon pospolity Acer platanoides "Globosum", Grab pospolity Carpinus betulus "Fastigiata", Lipa drobnolistna Tilia cordata "Greenspire")
Kasztanowce przy Konfederackiej (2019 r.)
Surmia w Ogródku Jordanowskim przy Orkana (2019 r.)
Lipa i buk na terenie Cmentarza Komunalnego Starego przy ul. Cmentarnej (2020 r.)
16 szt. klonów na bulwarach nad Sanem (2021 r.)
Lipy na terenie przedszkola przy ul. Grottgera (2021 r.)
Buki w parku Miejskim przy ul. Bandurskiego (2022 r.)
Lipy na cmentarzu wojennym przy ul. Pruchnickiej (2022 r.)
Brzozy i platany na Pl. Św Michała (2023 r.)
Kasztanowce czerwone w alei Szczepańskiego (2023 r.)
Lipy w pasie ul. Kraszewskiego (2023 r.)
WODA I ŚCIEKI
Ważnym obszarem funkcjonowania Gminy są kierunki działań mające na celu poprawę stanu infrastruktury komunalnej, ze szczególnym uwzględnieniem wysokiego poziomu usług w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej. Polega to przede wszystkim na dozbrojeniu w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne działek przewidzianych do zabudowy oraz gospodarstw domowych nieobjętych jeszcze siecią kanalizacyjną, jak również kompleksowe uporządkowanie w zakresie gospodarki wodami opadowymi.
Miasto wyposażone jest w sieć wodociągową, kanalizacyjną oraz gazową.
Według danych PWiK Jarosław Sp. z o.o. ze stycznia 2020 r., z miejskich urządzeń wodociągowych korzysta 96 % mieszkańców, co jest wskaźnikiem nieco wyższym aniżeli średnia dla miast w województwie.
W zakresie dostępu do sieci kanalizacyjnej Miasto cechuje się korzystnym wskaźnikiem, powyżej przeciętnej w województwie. Z urządzeń kanalizacyjnych, według danych PWiK Jarosław Sp. z o.o. ze stycznia 2020 r., korzysta 94% mieszkańców.
Na terenie Miasta działa oczyszczalnia ścieków z podwyższonym usuwaniem biogenów. Z oczyszczalni w Mieście korzysta 93,0% mieszkańców.
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2022 - 2025
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2022 - 2025 został przyjęty uchwałą NR 597/XLIV/2022 Rady Miasta Jarosławia z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2022-2025. Wyznacza on główne cele i zadania w zakresie kompletnej i sprawnej infrastruktury komunalnej.
Kompletna i sprawna infrastruktura komunalna
Przebudowa istniejących urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Jarosławia w szczególności Starego Miasta.
Rozbudowa infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej w obszarach przewidzianych do zainwestowania i zabudowy mieszkaniowej.
Dozbrojenie w urządzenia kanalizacyjne gospodarstw domowych nieobjętych jeszcze siecią kanalizacyjną.
Kompleksowe uporządkowanie gospodarki wodami opadowymi na terenie Miasta zmierzające do odłączenia tych wód od kanalizacji ogólnospławnej i skierowanie do rzeki San (kanalizacja rozdzielcza).