raport o stanie gospodarki komunalnej w gminie miejskiej jarosław w latach 2019-2023
TRANSPORT i łączność
Inicjatywy Gminy Miejskiej Jarosław w zakresie transportu publicznego i elektromobilności są wyrazem świadomej i odpowiedzialnej polityki miejskiej, która stawia na innowacje technologiczne, ochronę środowiska i poprawę jakości życia mieszkańców. Te działania nie tylko wpisują się w globalne trendy zrównoważonego rozwoju, ale również stanowią przykład dobrej praktyki, którą mogą naśladować inne miasta.
Oto kilka kluczowych elementów, które wyróżniają te działania:
Strategia Rozwoju Elektromobilności: Przyjęcie przez Radę Miasta Jarosławia „Strategii Rozwoju Elektromobilności na lata 2020-2035” jest krokiem milowym w kierunku zrównoważonego rozwoju i modernizacji transportu miejskiego. Strategia ta, skupiająca się na rozwijaniu transportu publicznego opartego na technologiach elektromobilnych, ograniczeniu emisji zanieczyszczeń, rozwoju infrastruktury rowerowej oraz wdrażaniu rozwiązań smart city, pokazuje przemyślane i kompleksowe podejście do przyszłości mobilności w mieście.
Zielony Transport Publiczny: Projekt „Zielony transport publiczny”, wspierany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przewidujący zakup 13 elektrycznych autobusów oraz utworzenie stacji ładowania, jest konkretnym przykładem praktycznego wdrożenia strategii elektromobilności. Znaczące dofinansowanie i pożyczka na realizację tego projektu podkreślają wagę, jaką gmina przywiązuje do ekologicznych form transportu.
Poprawa jakości środowiska: Dążenie do ograniczenia emisji zanieczyszczeń i poprawy klimatu akustycznego przez rozwój elektromobilności bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości życia mieszkańców Jarosławia. Redukcja zużycia energii w transporcie oraz wspieranie zrównoważonego rozwoju gospodarczego stanowią odpowiedź na współczesne wyzwania klimatyczne i środowiskowe.
Rozwój infrastruktury rowerowej: W ramach strategii elektromobilności, rozwój infrastruktury rowerowej i elektrorowerowej w Jarosławiu jest ważnym krokiem w kierunku promowania alternatywnych, zdrowszych i bardziej ekologicznych form mobilności wśród mieszkańców. To działanie nie tylko zachęca do aktywności fizycznej, ale również przyczynia się do dekongestji miejskiego ruchu drogowego.
Koordynacja rozwoju infrastruktury transportowej: Podejście gminy, polegające na koordynacji działań związanych z rozwojem infrastruktury transportowej, jest kluczowe dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu komunikacyjnego. Integracja różnych form transportu, w tym elektromobilności, z infrastrukturą miejską i rozwiązaniami smart city, otwiera drogę do stworzenia nowoczesnego, bezpiecznego i przyjaznego środowisku systemu transportowego.
łączne wydatki z budżetu miasta na transport i łączność
w latach 2019-2023
w latach 2019-2023
69,5 mln zł
Kompletna i sprawna infrastruktura transportowa - założenia
W obszarze strategicznym „Infrastruktura techniczna” duży nacisk położony jest na wysoką jakość infrastruktury transportowej. Ma to swoje odzwierciedlenie w modernizacji systemu drogowego w mieście wraz z rozwojem infrastruktury parkingowej.
Rozwój i modernizacja dróg oraz infrastruktury towarzyszącej, takiej jak chodniki i oświetlenie uliczne, są niezbędne dla zapewnienia płynności komunikacji i bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, rozbudowa infrastruktury parkingowej przyczynia się do zmniejszenia problemu zatorów oraz poprawy dostępności przestrzeni miejskiej. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom Gmina Miejska Jarosław realizuje kilka kluczowych założeń.
Budowa i modernizacja dróg oraz infrastruktury towarzyszącej tj. chodników i oświetlenia ulicznego oraz infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo na drogach,
Rozwój infrastruktury parkingowej w Mieście,
Poprawa infrastruktury kolejowej,
Rozwój i reorganizacja sieci komunikacji publicznej mająca na celu usprawnienie połączeń miejskich i międzymiastowych,
Budowa systemu ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, który poza funkcjami komunikacyjnymi w skali lokalnej stanowi także, na zasadach komplementarnych, istotne wsparcie dla rozwoju turystycznego.
Szczegółowe informacje w zakresie inwestycji drogowych są opisane w zakładce Inwestycje w Raporcie.
Strategia Rozwoju Elektromobilności w Jarosławiu na lata 2020-2035
Działania na rzecz stworzenia warunków do rozwoju elektromobilności na terenie Miasta Jarosławia realizowane są w oparciu o przyjętą uchwałę nr 341/XXV/2020 Rady Miasta Jarosławia z dnia 21 września 2020 r. w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Elektromobilności w Jarosławiu na lata 2020-2035”.
Jako cele szczegółowe określono:
rozwój transportu publicznego w oparciu o technologie elektromobilne,
wdrożenie działań umożliwiających ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza,
rozwój infrastruktury rowerowej i elektrorowerowej,
wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wspomagających interaktywność i wydajność infrastruktury lokalnej i jej komponentów składowych – smart city.
Konieczność opracowania i wdrożenia przedmiotowej strategii wynika ze zdiagnozowanych przesłanek, które wskazują na potrzebę:
ograniczenia emisji zanieczyszczeń do powietrza,
poprawy klimatu akustycznego,
kontynuacji zrównoważonego rozwoju gospodarczego w oparciu o nowoczesne technologie,
redukcji zużycia energii na realizację zadań przewozowych,
koordynacji działań związanych z rozwojem infrastruktury transportowej. o główny instrument procesu wdrażania Strategii oraz podstawowe programy strategiczne.
Zielony transport publiczny
Program priorytetowy: Zielony transport publiczny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; termin realizacji: 01.01.2023 - 31.10.2024
W Gminie Miejskiej Jarosław w ramach projektu zaplanowano zakup 13 zeroemisyjnych elektrycznych, zasilanych z baterii pojazdów kat. M3 – BEV (autobusów) oraz utworzenie 1 punktu ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym o mocy od 150 kW i 14 punktów ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym o mocy od 50 kW do mniej niż 150 kW. Przewidziano również przeszkolenie 21 osób.
Wartość projektu wynosi: 31 982 000,00 zł
Dofinansowanie: 19 870 324,00 zł
Pożyczka: 6 131 302,00 zł